Love Fraud Spoiler Recension: True Crime Miniseries Àr gripande till ett fel

[Editor’s note: The following contains spoilers for Love Fraud.]

Om du, som jag, Ă€r ett offer för övergrepp frĂ„n en romantisk partner, skulle jag nĂ€rma dig Älskar bedrĂ€geri med försiktighet. Jag sĂ€ger detta inte för att övervĂ€ldiga dig med mitt eget personliga trauma i början av en TV-recension, utan som ett grundlĂ€ggande rĂ„d om vad som Ă€r grundlĂ€ggande för den hĂ€r showen, pĂ„ gott och ont. Älskar bedrĂ€geri Ă€r lika fĂ€ngslande, lika gripande, lika nagelbitande sevĂ€rd som alla true crime-serier jag nĂ„gonsin sett. Den Ă€r gjord med oklanderlig filmskapande panache av tvĂ„ regissörer som uppenbarligen bryr sig djupt om konstformen och deras Ă€mnen. Och den triggar stĂ€ndigt hela tiden, och sammansmĂ€lter stilfulla sekvenser av “hĂ€mndkatarsis” med glesa skildringar av verkligt skrĂ€mmande mĂ€nskligt beteende i en otĂ€ck, ojĂ€mn kombination – för att inte tala om den hala etiken i mĂ„nga beslut som fattas av bĂ„de dokumentseriens Ă€mnen och filmskapare. Jag kunde inte sluta titta Älskar bedrĂ€geri och jag kan inte sluta tĂ€nka pĂ„ det nu. Men Ă€r det i slutĂ€ndan “bra”?

KOLLIDERARE VIDEO FÖR DAGEN

Det finns en man som vi bara konsekvent kan kĂ€nna som “Smith”. Under olika alias, inklusive Rick Smith, Scott Smith, Richard Scott Smith och Mickey Smith, har den hĂ€r mannen ett mönster. Han hittar en kvinna. Woo den kvinnan. SĂ€ger till henne, snabbt och aggressivt, att han Ă€lskar henne, behöver henne, inte kan leva utan henne. Gifter sig ofta med henne. Han flĂ€tar ihop deras ekonomi lika snabbt och lika aggressivt. Och sedan, nĂ€r alla hennes tillgĂ„ngar har förvĂ€rvats och spenderats av honom, Ă€r han borta. Av för att hitta ett nytt mĂ€rke, för att upprepa detta manipulativa mönster. Hans metoder Ă€r sĂ„ genomgripande och sĂ„ trubbiga att en samling kvinnor har startat en community-driven webbplats som handlar om honom för att hjĂ€lpa till att varna andra. Men för nĂ„gra av hans offer rĂ€cker det inte. Vad kommer att hĂ€nda med Smith nĂ€r en grupp kvinnor slĂ„r sig samman, tillsammans med hjĂ€lp av flera lokala prisjĂ€gare och privatdetektiver, för att hitta Smith och ta ner honom en gĂ„ng för alla?

Direktörerna för Älskar bedrĂ€geri, Heidi Ewing och Rachel Grady (duon bakom den Oscar-nominerade Jesus LĂ€ger), förse denna resa med stil, grace, grus och ett fascinerande visuellt sprĂ„k. Presenterad i det mer filmiska bildförhĂ„llandet 2,4:1, kommuniceras dokumentserien pĂ„ ett sĂ€tt som bĂ„de “fĂ„ngas” och “konstrueras”. Ewing och Grady Ă€r förtjusta i att fotografera sina motivs konversationer smutsiga, med nĂ„got som delar bilden i förgrunden Ă€ven om vi Ă€r fokuserade pĂ„ den som pratar i bakgrunden. Det ger en kĂ€nsla av “fluga pĂ„ vĂ€ggen”, ja, men fĂ„r det ocksĂ„ att kĂ€nnas som en prestigefylld indiebild, som om jag Ă€r medveten om Ewing och Gradys fantastiska visuella öga i varje bildruta. (För att inte tala om det faktum att en nyckelplatss flerfĂ€rgade neonljus fĂ„r flera scener att kĂ€nnas som Bara Gud förlĂ„ter, en av de formellt mest rigorösa kriminalfilmer jag nĂ„gonsin sett, men Ă€ndĂ„ en konstig sak att jĂ€mföra en dokumentĂ€r med.)

Regissörerna spelar ofta sina motivs intervjuer över statiska bilder, antingen av att motiven sjÀlva inte gör nÄgonting, eller av vilken miljö de Àn befinner sig i; en hypnotisk effekt som oavbrutet fick mig att sitta fram och uppmÀrksamma mer. Surrealistisk collagekonst hindrar ofta berÀttelsen, efterliknar den psykologiska splittringen hos alla inblandade parter, vilket ger gÄshud som du bara kan fÄ nÀr du tittar pÄ en skrÀckfilm eftersom den förmedlar allvarliga traumahistorier med J-skrÀck-pÄminnande bilder. Som filmskapare vet Ewing och Grady vad i helvete de hÄller pÄ med, vilket resulterar i en effektivt skrÀmmande, mÀrkligt njutbar visning hela tiden.

Denna skĂ€rningspunkt mellan “skrĂ€mmande” och “lustfylld” Ă€r en konsekvent paradoxal, etiskt squishy komponent för att engagera sig med Älskar bedrĂ€geri. Det Ă€r utan tvekan en inre glĂ€dje att se en grupp föraktade, hĂ„rda, rĂ€ttvisa kvinnor tala tydligt om smĂ€rtan de vill orsaka Smith. Det Ă€r ocksĂ„ en utan tvekan inre glĂ€dje att titta pĂ„ huvudprisjĂ€garen Carla Campbell — en kvinna som helt enkelt inte tar nĂ„gons skit — brĂ€nsle och vĂ€dra dessa lĂ„gor. Ewing och Grady lutar sig hĂ„rt mot detta och sĂ€tter vĂ„ra kvinnor i centrum för sin egen Quentin Tarantino sekvenser, som understryker deras verksamhet med startstampande gitarrslicks, till och med iscensĂ€tter uppenbart koreograferade tablĂ„er. Det finns till och med ett mörkt sinne för humor i kĂ€rnan av mĂ„nga minnesvĂ€rda ögonblick, bĂ„de ur perspektivet av dessa kvinnors funderingar om Smith och till och med frĂ„n dess skildringar av Smiths beteende i sig. Det Ă€r fĂ€ngslande, vĂ€lgörande och stĂ€ndigt uppseendevĂ€ckande.

Men nĂ€r dessa mĂ€nniskors smĂ€rta rinner över i funderingar om (och steg som tas mot) orsakar bokstavligt vĂ„ld och blodsutgjutelse, kĂ€nns det hela helt plötsligt mindre “coolt” – Ă€ven om du inte skulle kunna avgöra frĂ„n Ewing och Gradys filmskapande. Jag tĂ€nkte för mig sjĂ€lv flera gĂ„nger nĂ€r jag sĂ„g serien, “Det hĂ€r kommer att sluta med ett mord pĂ„ skĂ€rmen.” Ämnena i programmet, Ă€ven om de med rĂ€tta Ă€r förbannade över de fasor som Smith har utsatt dem för, har blod i ögonen, pĂ„ tungan, i hĂ€nderna. Vapen Ă€r ett vanligt verktyg i vĂ€rlden av Älskar bedrĂ€geri vilket Ă€r, antar jag, helt enkelt amerikanskt. Att se vĂ„r prisjĂ€gare Carla öva sitt sikte pĂ„ en rĂ€ckvidd, skratta medan hon hĂ„ller bokstavligen den lĂ€ngsta pistolen jag nĂ„gonsin sett, Ă€r en sak. Men att upptĂ€cka en sekvens dĂ€r en man, vars fru lĂ€mnade honom för Smiths snĂ€lla charm, sitter i sin bil, laddar en pistol, stoppar in den i byxorna och gĂ„r ut ur bilen som en jĂ€vla hĂ€mndthriller frĂ„n 70-talet gĂ„r över en grĂ€ns.

Jag förestĂ€ller mig att den hĂ€r grĂ€nsen korsas avsiktligt, pĂ„ ett sĂ€tt Michael Haneke-liknande sĂ€tt (“Du vill hĂ€mnas? Jag ger dig revansch, din sicko.”), men all kĂ€nsla av avsikt omintetgörs av andra filmskapande beslut under hela filmen. Vid ett tillfĂ€lle hör vi regissörernas röster utanför skĂ€rmen insistera pĂ„ att en privatdetektiv ska göra sitt jobb och agera som om de inte Ă€r dĂ€r. Men kan vi verkligen tro att vĂ„ra regissörer Ă€r intresserade av att inte pĂ„verka historien nĂ€r de har anvĂ€nt ett sĂ„ manipulativt sprĂ„k? NĂ€r en tidigare chyron pĂ„ skĂ€rmen lĂ€ser “Vi anlitade en privatdetektiv” (“vi” syftar tydligt pĂ„ regissörerna) eldar inte de ocksĂ„ upp lĂ„gorna sĂ„ att de kan hĂ„lla igĂ„ng sin historia oavsett vad som hĂ€nder?

Mitt i allt detta paradoxala stök, korruption och ansprĂ„k pĂ„ auktoriell objektivitet, Älskar bedrĂ€geri avslöjar en grundlĂ€ggande psykologisk sanning inte bara om dessa Ă€mnen, utan om Amerika sjĂ€lvt. Amerikaner förtrycker stĂ€ndigt smĂ€rta och önskan att ta sig igenom livets dvala. Vi Ă€r i grunden passionsvarelser som lĂ€r oss att sĂ„dana passioner bara leder till ouppfyllda drömmar och önskningar. SĂ„ vi stoppar, stoppar, stoppar ner dem. Sedan kommer nĂ„gon som lovar att utnyttja dessa passioner, som ger nĂ„gon löftet om storslagen kĂ€rlek som de i hemlighet har lĂ€ngtat efter i alla dessa Ă„r, som lovar att fylla den tomheten. Varför skulle ingen sĂ€ga ja? Och varför skulle inte denna plötsliga störning av vad vi alla ska göra – förtrĂ€nga vĂ„ra kĂ€nslor för att klara oss – resultera i det andra sĂ€ttet att förtrĂ€ngda kĂ€nslor kan explodera? VĂ„ld börjar nĂ€stan bli meningsfullt som ett svar, bĂ„de som reaktion pĂ„ detta yttre intrĂ„ng och som reaktion pĂ„ att detta yttre intrĂ„ng avslöjas som en skallig lögn. Amerika mĂ„ste uppriktigt arbeta pĂ„ att vara i kontakt med vĂ„ra kĂ€nslor och hur vi pĂ„ ett hĂ€lsosamt sĂ€tt kan föra in vĂ„ra önskningar i vĂ€ven av vĂ„ra skyldigheter, annars kommer vi att fortsĂ€tta se folk ta till de saker de tar till i den hĂ€r dokumentserien.

Detta del av psykologisk avslöjande Ă€r ett vĂ€lkommet tillĂ€gg till Älskar bedrĂ€geri. Men en nyckelbit i pusslet med fyra avsnitt, som intrĂ€ffar i slutet, Ă€r en ungefĂ€r lika ovĂ€lkommen och onödig kĂ€nsla som jag har haft nĂ€r jag tittat pĂ„ nĂ„got tv-program. Under cirka 10 oavbrutna minuter, efter nĂ€stan fyra timmars hörande av de förtrycktes, de utsattes kraftfulla röster, ges en plattform till en förtryckare, en angripare. Vi stirrar djĂ€vulen i det hĂ€r stycket – Smith sjĂ€lv som pratar med regissörerna frĂ„n sin fĂ€ngelsecell – rakt i ögonen. Otroligt nog pratar han med oss ​​om varför han faktiskt inte Ă€r den skurk han har gjorts ut för att vara. Denna sekvens ges ingen av Ewing och Gradys tidigare stiliseringar, istĂ€llet presenterad i mer traditionellt “outsmyckade” hoppsnitt av Smiths jabblande (i paritet med Jinxen Ă€mne Robert Durst), katalyserad av Ewing och Gradys röster utanför skĂ€rmen. Det Ă€r skonsamt i detalj.

Och Ă€ndĂ„ lĂ€rde jag mig ingenting av det som skenbart Ă€r klimaxen till Älskar bedrĂ€geri. SprĂ„ket och taktiken som Smith anvĂ€nder trĂ€ffar pĂ„ varje röd flagga vi har lĂ€rt oss att upptĂ€cka om en vĂ„ldsam partner. Vi vet med sĂ€kerhet, eftersom vi sett allt hĂ€nda förut, att allt Ă€r en lögn. Vi vet med sĂ€kerhet, eftersom vi sett allt hĂ€nda förut, att Smith objektivt gjorde de saker han sĂ€ger att han objektivt sett inte gjorde. Vi vet att Smith inte Ă€r offret trots att han desperat vĂ€djar om sitt offer. SĂ„ vad lĂ€r vi oss? Vad vinner vi pĂ„ att ge denna förtryckande onda gestalt sĂ„ mycket tid att tala? Jag antar att för mĂ€nniskor som inte har utsatts för övergrepp eller trauma i hĂ€nderna pĂ„ nĂ„gon som denna, kan det vara en intressant psykologisk undersökning av ett sĂ„dant monster, av sĂ„dan taktik, av sĂ„dana djup som sĂ€nks. Men för de av oss som har – och för de av oss som Ă„tminstone Ă€r förbigĂ„ende bekanta med sociopatiska patologier frĂ„n, sĂ€g, vĂ„r president, som Smith uttryckligen kontrollerar att han befinner sig under en liknande “hĂ€xjakt” under den hĂ€r sekvensen – vad Ă€r syftet av denna oroande scen annat Ă€n “att ge en dokumentserie ett stĂ€nkande slut”?

Denna sekvens tog slut. Showen slutade inte lĂ„ngt efter. Jag reste mig för att fylla pĂ„ mitt glas vatten. Öppnade kylen. Blev förlamad av Ă„ngest. TĂ„rarna vĂ€llde i ansiktet nĂ€r kylan i kylen sprĂ€ngde min kropp. Rösten frĂ„n min djĂ€vul smĂ€lte med rösten frĂ„n seriens djĂ€vul, ekade och upprepade och gav ingen lĂ€ttnad. Om en show ska fĂ„ mig att kĂ€nna sĂ„ hĂ€r, om den ska plocka pĂ„ Ă€rren av trauman sĂ„ rakt pĂ„ sak, mĂ„ste det vara av en jĂ€vligt bra anledning. Älskar bedrĂ€geri har nĂ„gra jĂ€vla bra skĂ€l, och nĂ„gra jĂ€vla dĂ„liga ocksĂ„. Det Ă€r den mest sevĂ€rda serien jag nĂ„gonsin sett som jag inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ att jag kan rekommendera att se.

Kvalitet: B-

Älskar bedrĂ€geri avslutar sitt fyra avsnitt pĂ„ Showtime ikvĂ€ll, söndag 20 september, kl. 9/8c.

Relaterade Artiklar